O projektu

Anglická a americká dramatická tvorba na plzeňských scénách v kontextu společenských událostí dvacátého století a nového milénia

V současné době se – nejen ve spojitosti s kulturními studii, ale také výraznou konjunkturou divadla – setkáváme se zvýšeným zájmem o scénickou interpretaci dramatické tvorby a divadelní trendy a tendence. Plzeňská divadelní tvorba byla nazírána z kvalitativních i kvantitativních aspektů (srov. Škanderová 2005, Caltová 1985, Procházka 1965, dříve např. Líkař 1918), nicméně dosud neexistuje publikace, jež by se primárně zabývala inscenováním a recepcí her anglických a amerických dramatiků.

V této souvislosti vystupují do popředí otázky týkající se sepětí mezi aktuálním světem a scénickou interpretací, vztahem mezi dramatickým textem a jeho realizací ve znakově odlišném komunikačním systému divadla a v neposlední řadě také otázky zabývající se vývojem, proměnami, preferencemi a strategiemi ve volbě repertoáru.

Cílem navrhovaného projektu je systematická analýza scénických interpretací her anglických a amerických dramatiků uvedených na plzeňských divadelních scénách v kontextu významných společensko-politických událostí dvacátého století.

Výzkum se dále zaměří na:

  • vysledování interakce mezi dramatickým textem, scénickou interpretací a divákem;
  • potvrzení či vyvrácení existence systému ekvivalencí mezi dobovými událostmi a scénickými interpretacemi;
  • rozbor signifikantních rysů inscenací s ohledem na autentický text a jeho český překlad.

Nedílnou součást projektu tvoří kromě kompletní evidence také statisticko-grafické komentované vyhodnocení četnosti uvádění her anglických a amerických dramatiků na plzeňských scénách.

Oproti předchozí práci (2005), jež se zabývala pouze dílem Williama Shakespeara, navrhovaný projekt se soustředí na recepci her anglických a amerických dramatiků a umožní nejen vhled do kulturního dění v uplynulém století, ale rovněž srovnání s obdobnou problematikou v českých a moravských divadlech.